رد کردن تا محتوای اصلی

قوانین حق نشر در آپارات چیست؟ - مرکز آموزش / دیگر موارد / حق نشر - مرکز پشتیبانی آپارات

قوانین حق نشر در آپارات چیست؟

قوانین حق نشر

اولویت ما ایجاد فضایی امن برای تولیدکنندگان محتوا و کاربران آپارات است. در این بین، نقش گزارش‌های مردمی در امن نگه‌داشتن این جامعه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. به همین منظور، آپارات برای ایجاد فضایی امن و مطمئن، به تک‌تک کاربرانش اعتماد می‌کند؛ مسئولیتی که به شکل مشترک بین تیم آپارات و کاربرانش تقسیم شده است. مطالعه و درک قوانین انتشار محتوا به شما و ما کمک می‌کند تا در انجام این مسئولیت موفق‌تر عمل کنیم.

ویدیوهای دارای حق نشر

قوانین حق تکثیر برای حفاظت و احقاق حق خالقان و مالکان اولیه آثاری مانند کتاب‌ها، فیلم‌ها و آهنگ‌ها به‌وجودآمده است.

حق تکثیر یکی از پیچیده‌ترین موارد قانونی مؤثر بر ویدئوهاست.

این قوانین در عین اینکه قابل‌ تشخیص به‌نظرمی‌رسد؛ پیچیدگی‌های بسیاری دارد.

درنتیجه، برای برخی از سؤال‌ها در زمینۀ حق تکثیر، پاسخ ساده‌ای وجود ندارد.

قوانین حق تکثیر در داخل ایران چندان تبیین‌شده نیست.

قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و مترجمان که در دی ماه 1348 در مجلس شورای ملی به تصویب رسیده، مبنای قانونی این حوزه است و آپارات با توجه به جدیتی که در رعایت حق تکثیر برای تولیدکنندگان محتوا قائل است، دستورالعمل‌هایی را برای این موارد تبیین کرده است.

بدیهی است این دستورالعمل همه آن چیزی نیست که برای رعایت حق نشر لازم است و صرفابا توجه به موارد پیش‌آمده تاکنون گردآوری شده و در آینده ممکن است به این موارد اضافه یا از آن کم شود.

کانال رسمی تولیدکننده ویدئو، حق انتشار کامل یا بخشی از محتوای تولیدشده‌اش را دارد؛ یعنی کانال‌های رسمی تولیدکننده‌های محتوا هر اندازه که تمایل داشته باشند، می‌توانند محتواهای خود را منتشر کنند و در این موارد منعی از سوی آپارات و هیچ مرجع دیگری وجود ندارد.

اما درصورتی‌که منتشرکننده ویدئو کانالی به‌جز کانال رسمی تولیدکننده آن محتوا باشد، مدت زمان ویدئوی منتشرشده نباید بیشتر از دو (۲) دقیقه باشد.

اگر مدت زمان ویدئوهای دارای حق نشر بیش از این باشد، ویدئوی مربوط مجاز به انتشار در آپارات نخواهد بود.

توجه به این نکته ضروری است که انتشار تریلر رسمی سریال یا فیلم در کانال‌های دیگر بلامانع است؛ اما باید توجه داشت که محتوای کوتاه‌شده حالت اسپویل یا لودادن داستان فیلم یا سریال را نداشته باشد.

همچنین، در کانال‌های غیررسمی، در بخش توضیحات ویدئو یا کپشن، اگر لینکی برای دانلود فیلم یا سریال به‌صورت غیرقانونی وجود داشته باشد، به دلیل نقض قوانین حق نشر، مجاز به انتشار در آپارات نخواهد بود.

همه ویدئوهایی که به هر نحوی به آن‌ها ارزشی افزوده شده باشد، نظیر دوبله، زیرنویس و نظایر این‌ها، درصورتی‌که توسط موسسه‌های قانونی داخلی انجام شده باشد، شامل قوانین مربوط به حق پخش خواهد بود.

هر مجموعه‌ای در داخل کشور به‌صورت قانونی مشغول فعالیت است و محتوا تولید می‌کند یا به محتواهای تولیدشده ارزشی می‌افزاید (مانند دوبله یا زیرنویس)، مشمول قوانین حق نشر است.

همچنین، هر فیلم یا سریال تولید داخل، مشمول قوانین حق نشر است.

آنچه در دنیا با عنوان «Fair Usage» یا «استفاده منصفانه» از آن یاد می‌شود، عبارت است از انتشار محتوا به شکلی که قوانین حق نشر را نقض نکند.

در حال حاضر، مبنای تصمیم‌گیری درخصوص استفاده منصفانه، درنظرگرفتن مدت زمان 120 ثانیه در حالت بیشینه است، به شرط آنکه حالت لودادن داستان یا اسپویل پیدا نکند و نیز ناقض سایر قوانین انتشار محتوا در آپارات نباشد.

موسیقی‌های دارای حق نشر

موسیقی‌های تولیدشده در داخل کشور، با توجه به حق مالکیت فردی تهیه‌کننده اثر یا هنرمند، امکان پخش به‌صورت کامل در آپارات را ندارد.

برای نمونه، نمی‌توان قطعات آلبوم موسیقی دارای مجوز را بدون اجازه از مالک معنوی اثر در آپارات بارگذاری کرد؛ اما استفاده از این موسیقی‌ها به‌عنوان موسیقی زیرکلام یا مقطعی برای ویدئوها، ناقض قوانین حق نشر نخواهد بود.

توجه داشته باشید که موارد زیر جزو این طبقه‌بندی نیست:

ویدئوهای حاوی آثار نمایشی- موسیقایی

هجویات و هزلیات موزیکال

هرچند با توجه به نبود قانون مشخص درباره حق تکثیر، اساساً سخت‌گیری چندانی در این بخش از جانب آپارات اعمال نخواهد شد، مگر آن‌که مالک معنوی اثر به‌صورت رسمی خواهان حذف محتوای تحت مالکیت خود از آپارات باشد.


برای مشاهده قوانین جامعه آپارات اینجا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق ارسال تیکت از اینجا با پشتیبانی آپارات در ارتباط باشید.

مفید بود مفید نبود
صفحه نخست ارسال تیکت